Nowe wzory karty urodzenia, karty martwego urodzenia i karty zgonu.

Od 1 stycznia 2024 r. obowiązują nowe wzory kart zgonu oraz kart urodzenia i martwego urodzenia.

Zgodnie z rozporządzeniami Ministerstwa Zdrowia z dniem 1 stycznia 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące karty urodzenia, karty martwego urodzenia i karty zgonu:
  • rozporządzenie z dnia 6 grudnia 2023 r. w sprawie wzorów karty urodzenia i karty martwego urodzenia (Dz. U. poz. 2733),
  • rozporządzenie z dnia 6 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru karty zgonu (Dz. U. poz. 2734).

Karta zgonu. Jakie dane będzie zawierać?  

Projekt karty zgonu powinien uwzględniać możliwość jej sporządzenia również w formie dokumentu elektronicznego.

Z dotychczasowej "Części dla rejestracji zgonu" i "Części dla administracji cmentarza" wydzielono - zgodnie z upoważnieniem ustawowym - "Część dla statystyki publicznej" zawierającą:
  • miejsce zamieszkania osoby zmarłej, w tym okres zamieszkiwania na terytorium
  • Rzeczypospolitej Polskiej na terenie danej gminy, jeżeli jest znane;
  • wykształcenie osoby zmarłej;
  • informacje o zgonie, w tym przyczynę zgonu oraz osobę stwierdzającą przyczynę zgonu; a w przypadku dziecka do 1 roku życia: godzinę urodzenia; informacje o stanie zdrowia dziecka: długość, waga, punkty w skali Apgar; informacje o ciąży i porodzie: czas trwania ciąży, wielodzietność, liczba dzieci urodzonych przez matkę.

Jak wskazano w rozporządzeniu, zakres danych w dużej mierze pokrywa się z dotychczasowym zakresem danych wynikającym z art. 144 ust. 3 ustawy o ewidencji ludności. Co istotne, karty zgonu wydane przed planowanym wejściem w życie przepisów, tj. 1 stycznia 2024 r., zachowają ważność.


Karta urodzenia i karta martwego urodzenia

Od 1 stycznia 2024 r. obie karty będą zawierały węższy zakres informacji - danych,

wymienionych w art. 54 ust. 1 i art. 54 ust. 2 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Zgodnie z przepisami karta urodzenia będzie zawierać:
  • nazwisko, imię (imiona), nazwisko rodowe, datę oraz  miejsce urodzenia oraz numer PESEL matki dziecka, jeżeli został nadany;
  • miejsce, datę i godzinę urodzenia dziecka;
  • płeć.
Z kolei karta martwego urodzenia zawierać będzie dodatkowo informację, że dziecko urodziło się martwe.
Oznacza to, że z karty urodzenia znikną m.in. dane o stanie zdrowia dziecka - tj. długość, waga, punkty w skali Apgar, informacje o ciąży i porodzie, a także o poprzednich ciążach i porodach.

Z kolei karta martwego urodzenia nie będzie już zawierała informacji o czasie zgonu płodu i jego przyczynie, o ile zostanie stwierdzona.


Bez zmian pozostają natomiast terminy przekazywania dokumentów kierownikowi urzędu stanu cywilnego.
Kartę urodzenia przekazuje się w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia, a kartę martwego urodzenia - w terminie 1 dnia od dnia jej sporządzenia. Karty martwego urodzenia nie przekazuje się, jeżeli nie jest możliwe ustalenie płci dziecka.


Niezależnie od powyższego, od dnia 1 stycznia 2024 r. podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych uzyskuje i przetwarza oraz przekazuje służbom statystyki publicznej na potrzeby statystyki publicznej dane dotyczące: miejsca zamieszkania rodziców dziecka, w tym okresu zamieszkiwania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na terenie danej gminy, jeżeli jest znany, wykształcenia rodziców dziecka, informacje o stanie zdrowia dziecka dotyczące: długości, wagi, punktów w skali Apgar, a także informacje o ciąży i porodzie dotyczące: czasu trwania ciąży i wielorództwa oraz dane o poprzednich ciążach i porodach matki dziecka (art. 53 ust. 2 i 3 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego).



Zalecanym sposobem przekazywania powyższych danych na potrzeby statystyki publicznej jest wykorzystanie:
  • Aplikacja uruchomiona w ramach infrastruktury Głównego Urzędu Statystycznego i udostępniona w Internecie. Aplikacja będzie umożliwiała wprowadzanie i przesyłanie wymaganych danych z badania urodzeń za pośrednictwem formularza internetowego, a także zapewni możliwość przesyłania do aplikacji pliku z danymi w różnych formatach (np. xml, txt, xlsx, docx, jpg);
  • API UWD do automatycznego przesyłania danych w formacie XML z systemów informatycznych podmiotów zewnętrznych.
Informacje o dostępie do aplikacji UWD i API oraz schematy XSD będą dostępne na stronie Głównego Urzędu Statystycznego (https://form.stat.gov.pl otwiera otwiera się w nowej zakładce).


Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2024 (Dz. U. poz. 2747) dane powinny być przekazywane na bieżąco, do trzech dni po wystawieniu karty urodzenia lub karty martwego urodzenia (załącznik do rozporządzenia - str. 709, lp. 11).