Mimo braku jednoznacznych uregulowań prawnych stworzonych dla zawodu podolog, Polskie Towarzystwo Podologiczne podjęło próbę określenia polskich standardów podologicznych. Poniżej przedstawiamy sugestie i zalecenia dla wszystkich gabinetów podologicznych w kraju. Zostały one sporządzone w myśl obowiązujących aktów prawnych, a także w oparciu o standardy jakie obowiązują w innych krajach europejskich oraz doświadczeń polskich podologów.
URZĄDZENIA i WYPOSAŻENIE W GABINECIE PODOLOGICZNYM
Wyposażenie stanowiska w gabinecie świadczącym usługi podologiczne jest bardzo istotne. Warto zainwestować w sprzęt który ma posłużyc wiele lat i dać bezpieczeństwo zarówno pacjentowi jak i osobie wykonującej zabieg. Poniżej prezentujemy sugerowane wyposażenie do gabunetu podologicznego:
Fotel podologiczny, najlepiej elektryczny posiadający minimum regulacji: pion, oparcie, funkcja tzw. kołyski, ruchome dzielone podnóżki, udźwig minimum 120 kg,
Frezarka podologiczna (przy pracy na sucho z pochłaniaczem lub do pracy na mokro, z obrotami maksymalnymi nie niższymi niż 20 tys. obr/min,
Taboret obrotowy z możliwą regulacją wysokości, najlepiej z oparciem,
Krzesło lub taboret dla pacjenta, by mógł spoczać przed i po zabiegu, rozebrać się, ubrać itp.
Lampa z lupą na statywie lub przykręcana,
Asystor z szufladami lub stolik umożliwiający umieszczenie frezarki i/lub przykręcenie lampy z lupą, w sytuacji gdy nie jest wolnostojąca oraz przechowywanie podręcznych zestawów narzędzi i kosmetyków, preparatów lub innych materiałów wykorzystywanych w trakcie zabiegu, wykonane ze zmywalnego i odpornego na chemię i dezynfekcję materiału,
Narzędzia (minimum jeden zestaw na jednego pacjenta – jak wskazują standardy europejskie, takich zestawów powinno być 8 na jedno miejsce zabiegowe. W Polsce przyjmuje się, że powinno ich być tyle by wystarczyło ich dla wszystkjich pacjentów w dany dzień pracy. Jeśli zostanie przewidziana w trakcie pracy przerwa na sterylizację narzędzi, to zestawów może być odpowiednio mniej.
Co zawiera pakiet sterylizacyjny w podologii?
Cęgi boczne,
Cęgi proste,
Sonda,
Skalpel – ostrze jednorazowego użytku,
Rękojeść do skalpela,
Skalpel jednorazowy (ostrze + obsadka)
Dłuto – ostrze jednorazowego użytku,
Rękojeść do dłuta,
Pęseta anatomiczna i/lub chirurgiczna,
Nożyczki,
Cęgi czołowe,
Frezy, biorąc pod uwagę różne techniki pracy – każdy dobiera je indywidualnie, jednak zaleca się zestaw składający się z minimum: frezu do frezowania płytki paznokciowej, frezu do pracy na wałach paznokciowych, frezu polerskiego do płytki paznokciowej, frezu diamentowego do wygładzania naskórka, dla frezarek ze sprayem lub nośnika gumowego dla nakładek z papieru ściernego.
Preparaty pielęgnacyjne do stóp,
Opatrunki specjalistyczne,
Odciążenia gotowe lub materiały do ich wykonania,
Oczywiście standardowe wyposażenie stanowiska zabiegowego dopełniają: dozownik na płyn do dezynfekuji dłoni, mydło, ręczniki papierowe oraz długa łyżka do butów.
Środki Ochrony Indywidualnej
Sugerowany standard stanowiska zabiegowego w gabinecie podologicznym:
Dla lekarza:
Odzież robocza, która umożliwia swobodne mycie rąk, przy długich rękawach, muszą one przylegać do ciała by zminimalizować możliwość przypadkowego kontaktu z polem zabiegowym,
Obuwie robocze, stabilne, zakryte, pełne, trzymające piętę,
Rękawiczki jednorazowe,
Okulary i/lub przyłbica,
3-warstwowa maseczka przeciwpyłowa,
Czepek.
Dla pacjenta:
Ręczniki jednorazowe,
Podkłady jednorazowe,
Jednorazowe nakładki na fotel podologiczny lub podkłady podfoliowane,
Jednorazowe klapki do pedicure,
Środek do dezynfekcji i odświeżania stóp.
Warto również zwrócić uwagę na urządzenia i sprzęt:
Myjka ultradźwiękowa (z koszem) lub wanienka (z koszem)
Autoklaw klasy S (dla wsadów typu B i opcjonalnie A – przy wsadach o budowie kapilarnej) lub opcjonalnie autoklaw klasy B
Apteczka pierwszej pomocy oznakowana i umieszczona zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie
Środki gaśnicze zgodnie z przepisami rozmieszczone i oznakowane
Zestaw do oczyszczania podłogi i szybkiej jej dezynfekcji będące w odrębnym, wydzielonym miejscu), jak również dezynfekcji miejsca pracy: fotela pacjenta, rączki aparatu, szafki czy lampy.
Zaleca się korzystanie z własnego autoklawu, najlepiej w osobnym wydzielonym do tego celu pomieszczeniu, z zachowaniem wymagań stawianych dla ciągu dekontaminacyjnego.
w sytuacji umiejscowienia autoklawu w pomieszczeniu zabiegowym powinna być w jego obrębie zapewniona taka ilość miejsca jak w przypadku ciągu dekontaminacyjnego (strefa brudna, strefa czysta, strefa pakowania itd.),
Jeśli autoklawu znajduje się w pomieszczeniu zabiegowym, autoklaw nie powinien być używany w trakcie obsługi pacjenta. Dobrze zamontować oddzielną szafę na odzież czystą i odzież roboczą,
W obrębie stanowiska zabiegowego zaróno podłogi i ściany (przynajmniej do wysokości 1,6 m), jak również elementy wyposażenia powinny być pokryte materiałem zmywalnym, odpornym na działanie środków chemicznych.
Należy wyznaczyć minimum 6 m2 całkowitej powierzchni dla jednego stanowiska zabiegowego. Na każdego z pracowników jednocześnie pracujących w pomieszczeniach powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia i co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi nie zajmowanej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp. Wysokość pomieszczenia powinna wynosić natomiast minimum 3,3 m – może ona natomiast być obniżona do minimum 2,5 m. Niemniej w przypadku zastosowania wentylacji mechanicznej, nawiewno-wywiewnej lub klimatyzacji warunkiem obniżenia jest uzyskanie zgody wojewódzkiego inspektora sanitarnego. Zgodę taką otrzymuje się przy oddawaniu gabinetu do użytku. Zalecane jest oświetlenie naturalne i sztuczne – przynajmniej 1 okno uchylne.
W jednym pomieszczeniu zabiegowym powinno znajdować się jedno stanowisko zabiegowe – jeśli w pomieszczeniu znajduje się kilka stanowisk, powinny one być tak urządzone aby zapewnić dyskrecję i komfort pacjentowi.
Konieczne jest zapewnienie dostępu do WC z umywalką, z czego dojście do WC nie powinno przebiegać przez cześć zabiegową,
Istotne jest oznakowanie pojemników na odpady medyczne i komunalne oraz wyznaczone czasowe miejsce przechowywania odpadów medycznych. Ważną rolę spełnia takze urządzenie chłodnicze w przypadku czasowego przechowywania odpadów medycznych.
Co jeszcze jest konieczne przed oddaniem gabinetu podologicznego do użytku?
Dokumentacja sterylizacyjna,
Podpisana umowa z firmą na odbiór odpadów, w tym również odpadów medycznych,
W przypadku zatrudnienia min. 1 pracownika – dokumentacja pn.: „Ocena ryzyka zawodowego”,
Spełnienie wymagań dotyczących ochrony danych osobowych (GIODO),
Karta pacjenta prowadzona w formie papierowej, aktualnie częściej w formie elektronicznej,
Zalecane jest by prowadzić dokumentację zdjęciową z prowadzonej terapii,
Instalacje i urządzenia podlegają okresowemu przeglądowi, czyszczeniu i dezynfekcji, zgodnie z zaleceniami producenta, co każdorazowo jest udokumentowane,
Istotne instrukcje i procedury:
Pierwsza pomoc,
P.poż.
Użytkowania autoklawu wraz z procedurą sterylizacji,
Mycia rąk,
Postępowania z materiałem zakaźnym i innymi odpadami,
Postępowania z odzieżą roboczą,
Postępowania w przypadku zakłucia,
a także inne wymagane przez organy kontrolujące.
Validate your login